LCHFstart, jag tar en dag i taget

I dag, söndag 22 juli påbörjar jag min planerade 30-dagars LCHF
Dag1
 
Att jag säger 30 dagar beror på att jag TROR att något bör hända inom denna tidsram
I första hand hoppas jag på ett bättre mående
I andra hand en viktnedgång på 3 - 4 kilo under dessa 30 dagar
 
Mitt BMI är 30.8 FETMA!!  jag bör gå ner 14 kilo.
 
 
Måndag 23/7 Dag2
 
Är så jävla trött, kan troligtvis bero på noll socker och lite kolhydrater... för även om jag alltid är trött så känns det nu som om jag typ har huvudet under armen, tankeverksamhet och koncentration lika med noll
 
Men att stoppa i min en rad choklad, ett glas cola känns inte som ett alternativ, jag är tjurig, jag vet att jag trots denna ökade trötthelt kommer att överleva, efter tre, fyra dagar stabiliserar sig kroppen
 
Förutom den stora tröttheten så har jag ont i kroppen samt huvudvärk.
 
Ett plus i kanten
I dag har jag faktiskt haft mindre ont, mindre kramp, känt mig mindre uppsvullen, mindre bråkig mage
Hittills har jag aldrig varit hungrig, känt att jag borde ha ätit mer... dock sug efter choklad, coca cola.
 
Fundering
Jag är nu, om igen, helt saltsugen/beroende ? var ju det för x månader sedan, kommer inte ihåg ifall det berodde på nån brist eller ful ovana, då åt jag flingsalt, typ som godis... nu är det gurkskivor med salt som jag stoppar i mig
 
googlade på saltberoende, fann detta:

 

Har du starkt sug efter salt?  – En av orsakerna kan vara låg serotoninhalt:

 

Låg Serotoninhalt kan skapa obalans. Serotonin är ett hormon som ger oss tillfredsställelse. Serotonin ökar våra förmåga till reflektion och eftertanke, ett ökat lugn, samt bra sömn. Brist orsakar nedstämdhet/depression och impulsivitet. Den som har brist kan känna ett sug efter snabba kolhydrater såsom pasta och ris men även salt.

Chips och salt mat

 

Möjlig sjukdom: Problem med sköldkörtel eller binjurarna

– Svår stress kan påverka binjurarna. Om någon är mycket stressad slutar de att producera rätt mängd hormoner som adrenalin, kortisol och aldosteron.

Detta kan störa kroppens saltbalans och förklarar varför vissa människor har saltbegär, säger Shona Wilkinson, chefsnutrionist på The Nutri Centre i London. – Det kan också betyda att du har en jodbrist. Detta är kopplat till sköldkörtelproblem, säger biokemisten Jeannette Jackson.

En underaktiv sköldkörtel kan orsaka letargi, förstoppning, viktökning och depression, samtidigt som en överaktiv sköldkörtel kan ge viktminskning, oro och oregelbunden menstruation.

Patienter med Addisons sjukdom söker ofta läkare upprepade gånger för trötthet, muskelsvaghet och viktnedgång utan att få rätt diagnos.

Typiska tecken vid Addisons sjukdom är ett uttalat saltbegär, som dock patienterna sällan avslöjar för den behandlande läkaren, och en ofta kraftig gråbrun hudpigmentering.

Om sjukdomen står länge tillkommer besvär med lågt blodtryck, att det svartnar när man reser sig upp och till slut illamående, kräkningar och ett fullt utvecklat chocktillstånd.

 

Addison sjukdom har jag i alla fall inte--- jag går inte ner i vikt och har inte gråbrun hud.

 

En LCHFblogg jag har börjat läsa  en ung tjej som gått ner 44kilo genom LCHF

 

 

Tisdag 24 juli/om 5 månader är det julafton

 

Dag 3, LCHF räknas inte som en diet utan en livsförändring

 

Trött, sjukt trött, Elin vaknade före 7 och det var min (o)tur att kliva upp

 

Jag fungerar dåligt tidigt på morgonen, jag är helt enkelt inte påslagen 

Har dock sovit som en död!! mest hela natten, är ju så fruktansvärt trött 

 

Åh Yes, nytt BMI 30.4 minus 1 kg

 

Halleluja om vågen visar minus 1 kg till så är jag "bara" överviktig... fort va det gjort... eller inte

 

Nu är det 12.9 kilo kvar till jag har normalvikt

 

om jag skulle gå ner i vikt lika samma, typ 1kg var tredje dag, då blir det minus 5kg på 15 dagar

 

Det är ju skoj att det händer något positivt

 

Yes, nu fokuserar jag på min vikt, det är ju det mest konkreta, känner inte direkt så stor skillnad annars

 

Fortfarande bråkar min mage otroligt lite, skönt 

 

 

 

Mitt mående denna dag, dag 3

trött, vansinnigt trött

huvudvärk och trötta ögon

 värk i kroppen, nacke, axlar, rygg, höfter, ben, knän, fötter

har så jävla ont i min rygg, typ från bh-bamdet ner till rumpan, känns som om jag ska gå av, värker oavbrutet

frånsett mitt enorma saltbegär så tappar jag hår, jag tappar absolut mer hår än normalt, när jag kammar mig, tvättar håret etc har jag kam/händer fulla av hår

har ju även dessa utslag, typ bölder i ansiktet som enligt läkare berodde på stress

världens värsta sockersug vid 15tiden

 

 

 

 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0